x

Iklan

Abu Ubaidillah

Penulis Indonesiana
Bergabung Sejak: 6 Februari 2020

Selasa, 12 Mei 2020 18:52 WIB

5 Makanan Populer Buat Buka Puasa di Malaysia

Di negeri jiran Malaysia, sebagai peraturan, orang Ramadan akan memburu pasaran masakan yang menyediakan pelbagai jenis makanan dari Curry up, cop, puri, daging panggang, kek beras atau kek beras dan banyak lagi.

Dukung penulis Indonesiana untuk terus berkarya

Setiap bulan Ramadan datang, ia akan menyelam menu Ramadan istimewa. Terutama di negara-negara dengan penduduk majoriti Islam yang besar.

Di negeri jiran Malaysia, sebagai peraturan, orang Ramadan akan memburu pasaran masakan yang menyediakan pelbagai jenis makanan dari curry up, cop, puri, daging panggang, kek beras atau kek beras dan banyak lagi.

Berikut adalah beberapa makanan yang popular di pasaran Malaysia Ramadan dilansir dari yukinternet.

Iklan
Scroll Untuk Melanjutkan

1. Lambuk
Buburan adalah sejenis makanan yang diperlukan pada bulan Ramadan. Bubur beras dengan campuran rempah, ubi keledek, udang, daging lembu. pulpa ini, semasa berbuka puasa dan sahur dimakan. Bubur dibentangkan tradisional percuma kepada orang ramai semasa berpuasa.

2. Sepang
Bagi orang Melayu, berlian adalah simbol Eid al-Fitr dan tradisi ini berasal dari Jawa di Indonesia. Bagi pihak berlian, yang merupakan makna yang serupa dengan bahasa Jawa "mengakui kesalahan" dan min "mengakui kesalahan" mempunyai. Selain daripada rakyat Malaysia, kek beras kek beras yang biasanya dihidangkan dengan daging atau sayur-sayuran hidangan untuk memasak.

3. Ramly Burger
Hampir semua orang mesti memasarkan Ramadan di Malaysia mempunyai burger makan Ramly (burger Melayu). Ini burger kitchen adalah berbeza daripada burger west, Ramly dengan rempah Malaysia dan sos Worcestershire penuh dengan telur hancur.

4. Chop
Dapur Chop juga digunakan oleh orang Melayu rahmat, kes dengan rakyat Indonesia. menggunakan bahan-bahan mentah di Malaysia, pancungan daging lembu, itik dan ayam yang dimasak dengan pelbagai rempah dan santan untuk beberapa jam.

5. Kek Layer
Ini pan kek lapis asalnya ditemui di Indonesia dan paling popular di Malaysia pada bulan Ramadan. Ini kek lapis dari kepingan nipis campuran berwarna kanji, susu, gula dan daun pandan kemudian diletakkan secara individu pewarna makanan.

Itulah beberapa makanan khas berbuka puasa di Malaysia, saat makan jangan lupa baca doa sebelum dan sesudah makan serta mengucap syukur atas berkat yang diberikan Allah SWT.

Ikuti tulisan menarik Abu Ubaidillah lainnya di sini.


Suka dengan apa yang Anda baca?

Berikan komentar, serta bagikan artikel ini ke social media.












Iklan

Terpopuler

Ekamatra

Oleh: Taufan S. Chandranegara

3 hari lalu

Terpopuler

Ekamatra

Oleh: Taufan S. Chandranegara

3 hari lalu